stocznia jacht mantra oferta slideshow

OPIS SZCZEGÓŁOWY JACHTU mantra28


Koncepcja
Projektując ten mały jacht morski uwzględniono fakt, że osiem i pół metra, to granica długości, powyżej której bardzo wzrasta zakres kosztownego, wymaganego przepisami wyposażenia. Długość ta jest jednak wystarczaj±ca, aby we wnętrzu jachtu zmieścić wygodnś przestrzeń życiowś dla sześciu dorosłych osób. Założono, że będzie to jacht wypornościowy, który dzięki większej bezwładności porusza się na morzu łagodniej, zapewniając komfort w żegludze turystycznej. Uzyskując większą część stateczności dzięki masie jachtu, zmniejszono szerokość jachtu, istotnie redukując opory. Wąski, a więc lekki pokład podniesiono wyżej niż zazwyczaj, zwiększając wysokość w kabinie do ponad 1.9 m oraz dzielność morską.
Pomimo, że jachty tego typu były przewidziane głównie do żeglugi po Bałtyku i Morzu Śródziemnym, okazało się, że zostały wybrane do kilku wokółziemskich rejsów. Joanna Pajkowska opłynęła świat najszybciej z wszystkich polskich samotnych żeglarzy właśnie na mantrze 28 o nazwie "mantra ASIA". Najmłodsza polska samotna żeglarka Marta Sziłajtis-Obiegło okrążyła świat na bliźniaczej "mantrze ANI".

Hydrodynamika
Kształt kadłuba, wąski, smukły, z wysokimi, niemal pionowymi burtami, ze stromą dziobnicą i szeroką, pełnotliwą rufą, został zaprojektowany w dążeniu do obniżenia oporu tej wypornościowej jednostki. Linie teoretyczne zostały tak ukształtowane, że opór kadłuba maleje w początkowym zakresie kątów przechyłu. W połączeniu z małym oporem falowym, pozwala to jachtowi osiągać znakomite prędkości.

Aerodynamika
Do kadłuba o dużym potencjale prędkości został dobrany plan ożaglowania zapewniający wystarczającą siłę ciągu w każdych warunkach żeglugi. Proporcje wymiarów i podział powierzchni żagli zapewniają dobre osiągi w szerokim zakresie prędkości i kierunków wiatru. Regatowe formuły pomiarowe, mając na uwadze bezpieczeństwo i zachęcając do wykorzystywania tych samych jachtów zarówno do regat jak i do rekreacji przeciwstawiają się tworzeniu ekstremalnych takielunków. W tym zakresie, granica pomiędzy jachtami przeznaczonymi do turystyki i regat jest zatarta. Dotyczy to również tego jachtu.

Obsługa
Prostota obsługi była nadrzędnym celem przy projektowaniu pokładu. Jacht można łatwo obsłużyć niezależnie od tego, czy na pokładzie jest jedna osoba czy sześć. Wygoda pracy przyczynia się do tego, że załoga chętniej trymuje żagle i lepiej prowadzi jacht.
Prosty system refowania pełnolistwowego grota pozwala załodze redukować powierzchnię ożaglowania bez opuszczania kokpitu. Fok jest zwijany za pomocą rolfoka z bębnem schowanym pod pokładem. Ten niewielki żagiel jest używany przy prędkości wiatru od zera do ok. 30 węzłów. W normalnej żegludze nie zmieniania się foka, co eliminuje ciężką i potencjalnie niebezpieczną pracę na dziobie.
Główne regulacje grotżagla: szot, wózek grota i achtersztag mogą być trymowane przez osobę siedzącą za sternikiem, która nie zasłania mu widoku do przodu. Ponieważ jacht ma tylko dwa kabestany umieszczone na pokładówce, trymer foka ma łatwy dostęp do fałów i wszystkich lin regulacyjnych.
Dzięki unikalnemu ukształtowaniu siedzeń kokpitu sternik może siedzieć wygodnie zarówno w kokpicie jak i na półpokładzie. Kokpit ma wygodne oparcia boczne, pozbawione jakichkolwiek knag, kabestanów i innych przeszkadzających okuć.

Konstrukcja
Kadłub i pokład są zbudowane z przekładkowego laminatu poliestrowo-szklanego o rdzeniu z pianki, wzmocnionego zbrojeniem jednokierunkowym w miejscach zwiększonych naprężeń. Do laminowania pierwszych warstw zbrojenia zastosowano mocniejszą i odporną na osmozę żywicę izoftalową. Przekładkowe burty są wolne od usztywnień. Laminat dna jest masywny i usztywniony modułem wewnętrznym. Wklejony do kadłuba moduł wewnętrzny spełnia zarówno rolę funkcjonalną, jak i konstrukcyjną.

Płetwa balastowa
Stalowa płetwa balastowa z bublem ołowianym o masie 1000 kg daje zanurzenie 1.65 m. Szeroki kołnierz górny płetwy jest sztywno połączony z kadłubem za pomocą dziewięciu bolców balastowych.

Urządzenie sterowe
Laminatowe poszycie płetwy sterowej jest zbrojone jednokierunkowym włóknem szklanym i zlaminowane z nierdzewnym trzonem sterowym o zmiennej średnicy. Łożyska ślizgowe trzonu sterowego umieszczono w wodoszczelnym kokerze. Głowica trzonu sterowego jest przegubowo poł±czona z nierdzewnym rumplem, który po złożeniu nie zajmuje cennego miejsca w kokpicie. Aby można było sterować z półpokładu, dodano przedłużacz rumpla.

Kokpit
Na końcu wygodnych siedzeń kokpitowych biegnie szyna szotów grota z regulowanym wózkiem. Pod nią, na tylnych ściankach siedzeń zamontowano świetlik Lewmar do kabiny rufowej (LB) i pompę zęzową (PB). Umieszczone na nadbudówce dwa kabestany 40ST z knagami, organizator pokładowy i dwa potrójne stopery linowe wraz z trzema knagami szczękowymi służą do obsługi wszystkich lin takielunku ruchomego, w tym szotów foka, fałów, brasów spinakera, topenant i obciągaczy. Kompas znajduje się na tylnej ściance pokładówki. Gdy jacht się przechyli sternik i trymer grota mogą się zaprzeć na nawietrznej o teakowe podnóżki. Otwarty od rufy kokpit ułatwia komunikację z lądem, a w połączeniu ze stopniem na pawęży zapewnia wygodny dostęp do wody. Podwójny, łatwo demontowany reling na rufie zabezpiecza przed wypadnięciem za burtę.

Luki kokpitowe
Zejściówka ma laminatowy luk suwany na aluminiowych szynach i poliwęglanowy szyber z zamkiem. Pokrywa zejściówki nie wystaje powyżej dachu pokładówki zapewniając jachtowi harmonijną linię. W kokpicie są cztery schowki: wielka bakista pod prawoburtowym siedzeniem, achrtpik dostępny przez dwa luki pokładowe i z kabiny rufowej przez otwór w grodzi oraz dwa wentylowane schowki burtowe w rufowej części kokpitu, z których jeden jest wykorzystywany jako pomieszczenie na butle gazowe. Wszystkie okucia luków laminatowych wykonane są ze stali nierdzewnej.

Osprzęt pokładowy
Kosz dziobowy, dwa półkosze rufowe i sześć stójek służy do rozpięcia stalowej linki sztrormrelingu. Pokład otoczony jest aluminiowymi listwami nadburcia. Do cumowania służą cztery aluminiowe knagi. Szyny szotów foka wraz z pełzaczami umieszczone są na dachu pokładówki. Laminatowy luk kotwiczny na dziobie zapewnia dostęp do samoodpływowej komory kotwicznej jak i do schowanego pod pokładem bębna rolfoka. Okrągły luk dziobowy Lewmar 18" i sześć otwieranych okien Lewmar Size 20 zapewnia dobrą wentylację i oświetlenie wnętrza jachtu.

Takielunek
Stojący na pokładzie taperowany maszt aluminiowy, ma dwie pary odchylonych do tyłu salingów. Takielunek stały z lin strunowych o średnicy 6 mm składa się ze sztagu z rolfokiem, którego bęben ukryty jest pod pokładem, want oraz regulowanego talią achtersztagu ze Spectry. W maszcie biegnie pięć fałów: dwa grota w tym jeden zapasowy, dwa foka, z których jeden pełni rolę topenanty spinakerbomu i jeden fał spinakera. Bom spoczywa na dirkach ułatwiając refowanie. Jacht jest standardowo wyposażony w pełnolistwowy grotżagiel i fok. Takielunek ruchomy składa się z lin o średnicy 10, 8 i 6 mm.

Wnętrze
Wysokość wnętrza mantry 28 osiąga 1.92 m - wysokość niespotykaną na jachtach tej wielkości. Bogata stolarka wnętrza wykonana jest z jasnego drewna dębowego o ciepłym kolorze. Miękkie, zaokrąglone kształty i krawędzie służą wygodzie i bezpieczeństwu. Do wnętrza wchodzi się po laminatowej skrzyni silnika ze stopniami z prążkowanej sklejki.
W salonie dominuje olbrzymia kanapa w kształcie litery U o wysokich oparciach z grubymi, miękkimi materacami. Duży stół ma prawą część składaną, aby ułatwić komunikację do kabiny dziobowej. Na burtach znajdują się schowki o zaokraglonych drzwiczkach i jaskółki.
Ergonomiczna kuchnia z dużą powierzchnią blatu do pracy ma dwupalnikową kuchenkę, nierdzewny zlewozmywak o średnicy aż 47 cm, szufladę na sztućce i dużą liczbę schowków i półeczek. Na prawej burcie znajduje się stół nawigacyjny o wielkości połowy mapy Admiralicji. Opcjonalnie można w tym miejscu zamontować dużą szafę.
W kabinie rufowej jest olbrzymia dwuosobowa koja wraz z szafką ubraniowa i schowkami. Dwumetrowa koja dziobowa jest zaopatrzona w szafki i jaskółki. Wysokość w przestronnej łazience wynosi 1.80 m. Na wyposażenie składają się ręczna toaleta, umywalka, prysznic, szafa na sztormiaki oraz duża liczba schowków. Toaleta zaopatrzona jest w zawór trójdrożny, nierdzewny zbiornik ściekowy pod dnem bakisty rufowej i pompę opróżniającą zbiornik.

Silnik wraz z osprzętem
Standardowo w jachcie montowany jest wysokoprężny silnik napędowy YANMAR 1GM10 z przekładnią S-drive i składaną śrubą napędową. Tablica kontrolna silnika znajduje się we wnętrzu jachtu pod zejściówką a manetka na ściance kokpitowej (PB).
Wyizolowane akustycznie pomieszczenie silnika i jest dostępne z każdej strony. Zęza silnika jest oddzielona od pozostałej części kadłuba. Instalacja paliwowa składa się z plastikowego zbiornika o pojemności 65 dm3 umieszczonego pod dnem bakisty kokpitowej, wlewu i odpowietrzenia, filtra paliwa z odstojnikiem oraz atestowanych przewodów paliwowych.

Instalacja wody słodkiej
Dwa integralne zbiorniki wody słodkiej o pojemności 80 dm3 każdy są zakonserwowane farbą epoksydową z atestem spożywczym. Elektryczna pompa wody słodkiej zasila instalację ciśnieniowa doprowadzającą wodę do kranu nad nierdzewnym zlewozmywakiem w kambuzie, kranu i prysznica w łazience oraz opcjonalnego prysznica na rufie jachtu.

Instalacje zęzowe
W siłowni jest elektryczna pompa zęzowa z automatem pływakowym. Ręczna pompa zęzowa może być obsługiwana z kokpitu, przy zamkniętych wszystkich otworach pokładowych.

Instalacja gazowa
Instalacja gazowa jest zgodna z wymogami przepisów. Składa się z dwupalnikowej kuchenki gazowej połączonej przewodem gazowym z butlą gazową umieszczoną w wentylowanym schowku w rufowej części kokpitu.

Instalacja elektryczna
Energii elektrycznej dostarczają dwa akumulatory 12V o pojemności 75 Ah każdy (jeden dla rozruchu silnika, drugi ogólnego użytku). Tablica rozdzielcza z wyłącznikami, bezpiecznikami i wskaźnikami znajduje się nad silnikiem napędowym, obok tablicy kontrolnej silnika. Oświetlenie nawigacyjne jest w całości zamontowane na maszcie. Wewnątrz jachtu są lampki halogenowe i jarzeniowe w kabinach, salonie, kuchni, łazience i nad stołem nawigacyjnym, a nawet w pomieszczeniu silnika. Opcjonalną instalację 240V stanowi prostownik do ładowania akumulatorów i dwa gniazda w kambuzie i odpowiednie zabezpieczenia.

PL | EN | GER

Copyright 2010 © Wszystkie prawa zastrzeżone